۱۳۹۰ خرداد ۹, دوشنبه

خود‌بینی و بد‌بینی

«کسی دیگری توانایی فهم و تفهیم قانون کار و مسایل کار را ندارد. ما ادارات خود و دیگر موسسات را به خوبی می‌شناسیم، بهترین‌های ادارات در اینجا جمع شده است. و دیگر شخص با ظرفیتی در این ادارات باقی نمانده‌است.» این جمله را یکی از ترینران برنامه آگاهی از قانون کار و استندردهای بین‌المللی کار گفت. وی در آخر صحبت خود افزود

نیست خرمن کوفتن کار هر بزی

گـاو نـر می‌خواهـد و مـرد کهـن

قراربود، ده نفر ترینر به جمع حدود 20 نفر ترینر موجود در برنامه آگاهی از قانون کار افزوده شود، که بیشتر ترینران موجود با این امر مخالف بودند و معتقد بودند، دیگران نمی‌توانند امر مهم ترینری این برنامه را پیش‌ببرند.

راستی با چنین طرز تفکری کی ما می‌توانیم پیشرفت کنیم، که به غیر از خود دیگران را نبینیم و خود را برتر از دیگران بدانیم.

۱۳۹۰ خرداد ۷, شنبه

افغانستان همچنان صعود می‌کند

تیم ملی فوتبال افغانستان در رده‌بندی ماه آپریل 2011 فیفا (فدراسیون بین‌المللی فوتبال) 21 پله صعود کرده بود و در رده‌بندی ماه می فیفا 10 پله صعود کرده است.

تیم ملی فوتبال افغانستان برای اولین بار در طول تاریخ به رده 164 دنیا صعود کرده است. افغانستان از 38 تیم نظیر فلسطین، پاکستان، نیکارگوا، لبنان و ... پیشی گرفته است.

ان‌شاء الله که این صعود همچنان ادامه پیدا کند.

۱۳۹۰ خرداد ۴, چهارشنبه

یک نه، صد آسان

مدتی است که در یکی از ادارات دولتی مصروف کار شده ام. در این اداره وقتی به معلومات ضرورت می شود، پیش هرکسی که مراجعه می کنی، می گوید، این معلومات پیش من نیست، پیش فلانی است. فلانی هم همین جواب را می دهد.
به نظر من کارمندان دولتی از جمله معروف «یک نه و صد آسان» استفاده می کنند.

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۲, پنجشنبه

پشیمانی از شادی در مرگ بن لادن




«من تمام پولی را که از راه فروش "تی شرتهای اسامه مرد" بدست آورده ام، مسترد می کنم. جشن گرفتن مرگ یک انسان -هرکسی که باشد- از نظر من کاری خراب و بد است» این جمله را موریس هری، دانشجوی 23 ساله رشته تجارت دانشگاه نیورک گفته است.


هری وقتی شنید، اسامه مرده است، بلافاصله یک ویب سایت طراحی کرد و تی شرتهایی با مارک اسامه مرد را آن لاین به فروش رساند. او در کمتر از دو روز بیشتر از 120 هزار دلار آمریکای سود بدست آورد. او در ویب سایت پیام مانده بود، که با خریدن این
نوع تی شرت مرگ اسامه را جشن بگیرید.


اما چند روز بعد او از این کار خود پشیمان شد و دیگر این نوع تی شرت را نفروخت و در بالای سایت خود نوشت "فروخته شد؛ Sold out". همچنین او گفت: «من فکر می کنم، این راه صحیح پول پیداکردن نیست. من نمی خواهم با هزینه کردن دیگر انسانها موفقیتهایم را بدست بیاورم».

۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۱, چهارشنبه

رسانه ها و طالبان علیه اطفال


«پنج طفل که قصد عملیات انتحاری داشتند، دستگیر شدند.» این مطلب را ریاست امنیت ملی اعلام کرد و اطفال مورد نظر را در برابر رسانه ها ایستاد کرده و رسانه ها از آنها گزارش و عکس تهیه کردند.
رسانه ها عکس های این اطفال را طرق مختلف نشر کردند. (از جمله سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان یا افغان پیپر)
طالبان این اطفال آموزش انتحاری دادند و آنهار برای انتحار روان کردند. رسانه ها برای جذب مخاطب بیشتر عکسهای آنها را نشر کردند.
به نظر من کار رسانه کمتر از کار طالبان نیست، زیرا طالبان هم آینده این اطفال را خراب کردند و رسانه ها هم. وقتی طفلی در رسانه ها به انتحار کننده شهره شود، راهی جز ادامه جنگ و خشونت برایش باقی نمی ماند.
نشان دادن تصاویر اطفال متخلف از قانون (که شامل اطفال انتحارکننده نیز می شود) از طریق رسانه ها خلاق قانون و حقوق بشر است.
در نشان دادن تصاویر این اطفال، ریاست امنیت ملی و رسانه ها مقصر هستند و باید پاسخگو باشند.



۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۰, سه‌شنبه

شادمانی در مرگ اسامه ممنوع

«خوشحالیم از اینکه بالاخره بن لادن کشته شد.» این جمله را خانم آنگلا مرکل، نخست وزیر جرمنی بعد از مرگ بن لادن در محضر رسانه ها اعلام کرد.
اما هم اکنون خانم مرکل مورد انتقاد شدید قرار گرفته است، که چرا از مرگ یک انسان ابراز خوشحالی کرده است. منتقدان معتقدند، که خوشحالی از مرگ یک انسان خلاف فرهنگ جرمنی است. همچنین مرگ اسامه بن لادن در حقیقت یک نوع قتل است و خوشحالی در مورد آن تشویق مردم به قتل و انتقام جویی است.
این اعتراض ها به جایی رسیده است، که یک قاضی شهر هامبورگ جرمنی به صورت رسمی علیه مرکل اقامه دعوا کرده است و خواهان به محکمه کشاندن وی شده است.

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۹, دوشنبه

سخنی از دوستم

"اگر پشت ســر خود را سـی کنیم و راه بــرویم می افتیم و به مقصد نمی رسیم، اگر آسمـــان را سی کنیم باز هم می غلتیــم، اگر زیر پای خود را سی کنیم و راه برویم بازهم به مقصد نمی رسیم، تنها راهی که باقی می ماند، این است، که روبروی خود و دور را سی کنیم، تا به مقصد و هدف برسیم." این جملات را جنرال دوستم خطاب به طرفداران و اعضای حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در یک سخنرانی خود گفت.
من از سخنرانی های جنرال دوستم خوشم می آید، زیرا بسیار ساده، بی پیرایه و عامیانه صحبت می کند.

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۲, دوشنبه

مرگ دشمن

امروز خبر مرگ اسامه بن لادن تیتر اول بسیاری از سایت ها، روزنامه ها، وبلاگ ها و ... بود. بسیاری از غربی ها و کسانی که از القاعده متضرر شده بودند، ابراز خوشحالی کردند و پایکوبی نمودند و جشن گرفتند.
تعداد زیادی از مسلمانان و به خصوص اعراب در غمی جانکاه فرو رفته بودند. سایت ها و وبلاگ های عربی او را به عنوان قهرمان و شهید ستودند.
تعداد از مسلمان از مرگ هر سرباز بین الملی در افغانستان خوشحال می شوند و پایکوبی می کنند.
این دو حالت مرا به یاد شعر سعدی انداخت که می گوید:
شـــادمـــانـــی نـکـــــن کـه دشـمـــــن مــــــــرد
تـــو هــــم از مـــــرگ جـــان نـخـــواهی بـــرد

۱۳۹۰ اردیبهشت ۱۱, یکشنبه

روز جهانی کارگر


روز جهـــانی کــارگر را به تمـــام کـاگــــران تبـــریک عرض می نمــایم.


روز اول می، روز جهانی کارگر، در بیشتر از 80 کشور جهان تجلیل می شود.


امید است، کارگران افغانستان به حقوق حقه خود برسند. که شامل معاش کافی، تقاعد، بیمه صحی، تامینات اجتماعی و ... می باشد.