۱۳۸۹ آذر ۶, شنبه

خاموش شدن جرقه های کوچک شادی در میان دود آتش انتخابات


تیم کریکت افغانستان در بازی های آسیای مدال نقره را بدست آورد. و آقای نثار احمد بهاوی در تکواندو مدال نقره را کسب کردند. همچنین آقای لکزایی در تکواندو مدال برنز بازی های آسیای را تصاحب کرد. بدین ترتیب افغانستان در شانزدهمین دور بازی های آسیای صاحب سه مدال شد.
این مدالها می توانست بهانه خوبی برای شادی در میان مردم افغانستان باشد. ما می توانستیم این پیروزها را جشن بگیریم. اما در میان سروصداهای انتخابات و شعله ور شدن تعصبات قومی، پیروزی های آسیایی گم شد.
کسب سه مدال در بازی های آسیایی را خدمت مردم عزیز افغانستان تبریک و تهنیت عرض می کنم.
جشن گرفتن پیروزی های ورزشی می تواند جرقه هایی را برای وحدت ملی ایجاد کند.

۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

آیا نامزدان وکیلان حذف شده، تقلب کرده اند؟

خبر اول: کمیسیون شکایات انتخاباتی نوزده تن از نامزد وکیلان انتخابات پارلمانی 1389 را که در لیست ابتدایی برنده بودند، به علت تقلب گسترده، از لیست حذف کرد.
خبر دوم: بیش از صد نامزد وکیل و صدها تن از هوادران آنها، شاه راه کابل-مزار را برای چهار ساعت بستند. این تظاهرات در ولسوای میربچه کوت ولایت کابل روز دوشنبه برگزار شده بود.
اینکه نامزد وکیلان حذف شده در انتخابات دست به تقلب گسترده زده بودند، یانه؟ خدا داند!
اما اینکه بیش از صد نامزد وکیل در ولسوالی میربچه کوت ولایت کابل دست به تظاهرات زده اند، جای شگفتی است! و نشان می دهد، که این نامزد وکیلان کم از کم در مورد این تظاهرات دست به تقلب زده اند.
اول اینکه تعداد نامزد وکیلان حذف شده حدود 20 نفرند، نه صد نفر.
دوم اینکه هیچ نامزد وکیلی از ولایت کابل و به خصوص از ولسوالی میربچه کوت حذف نشده است، که تظاهرات در آنجا برگزار شود.
سوم اینکه تظاهرات کنندگان در مصاحبه ها خود از هیچ نامزد وکیلی دفاع نکردند. بلکه آنها از دولت شکایت داشتند، که چرا سرک کابل-مزار دو سرکه نمی شود و چرا پایه های برق از سر زمین آنها می گذرد و آنها از نعمت برق محرومند.
نامزد وکیلان حذف شده هم خوب تقلب کارند، مردم را به بهانه اعتراض به دولت نسبت مشکل برق و سرک به تظاهرات می کشانند و از آن سوء استفاده سیاسی می کنند.

۱۳۸۹ آبان ۲۰, پنجشنبه

قانون و خانه عنکبوت

یکی از آمرین حوزه های امنیتی پروان، تعبیر جالبی از قانون داشت. وی می گفت: " قانون، مثل خانه عنکبوت (جال جولا) است، که حشرات کلان و مضر آن را پاره کرده و از آن تیر می شوند و حشرات ضعیف و ناتوان مثل مگس و پشه در آن بند می مانند."
این تعبیر من را به یاد تعبیر "اوهن البیوت" در قرآن می اندازد. راستی که امروزه در افغانستان قانون اوهن البیوت شده است و هرکسی در حد توان خود آن را می شکند و زیر پا می گذارد.